Bernadette Dengler

Hallo, mijn naam is Bernadette, genoemd Detti. Ik ben van origine Oostenrijks.

Al op mijn 6e wist ik dat ik ballerina wilde worden. In mijn jeugd danste ik al in operettes en grote balletvoorstellingen in diverse theaters. Ook deed ik mee aan internationale wedstrijden zoals de Prix de Lausanne en deed ik audities voor verschillende balletcompanies in Italië en Duitsland.
Op een gegeven moment wilde ik méér dan alleen ballet.
Na een jaartje musical conservatorium in Wenen werd ik aangenomen op de AHK in Amsterdam, waar ik de Jazz- en Musicalopleiding heb afgerond.

Daarna zong en danste ik in diverse musicals als  Crazy for you, Beauty and the Beast, The Secret Garden, 3 Musketiers en The Baker’s Wife)
Maar ik danste ook bij o.a. het Deutsches Showballet in Berlijn en bij Lorn MacDougal en zong in de Rockband Kingsroad, Dinnershow Paris goes Vegas en bij de Jazzband Fine & Mellow..

Naast mijn activiteiten op het toneel werkte ik ook als choreografe voor o.a. Miga Entertainment en TFN, Daphne Bruineberg Productions  waarbij ik er altijd naar streef, door middel van dans het verhaal te vertellen en de personages door hun manier van bewegen uit te diepen.

Ik geef les in ballet, spitzen, jazz, tap, modern, pilates, zang en spel.
In 2017 heb ik ook een Coaching opleiding afgerond, om mijn studenten met mijn bedrijf stARTISTcoaching ook mentale steun op hun weg als artiest te kunnen bieden.

In mijn lessen vind ik het belangrijk, dat elk student op zijn niveau gevorderd wordt, maakt niet uit waar je begint. Techniek vanuit je center, je spierkracht en je eigen mogelijkheden is voor elke dansstijl een must, daarom geef ik ook hieraan veel aandacht. Het doel is uiteindelijk op een gezonde manier de muziek en je gevoel naar je lichaam te vertalen en jezelf zo uit te kunnen drukken.

Naar mijn idee ervaar je zo het meeste plezier aan dansen.

Op de Leidse Ballet en Theaterschool geef ik ballet en pilates (beide lessen geef ik in het Engels!) en ga ik modules spel/zang/musical verzorgen voor de vooropleiding.