Irina Radtchenko

Hallo, ik ben Irina. Dans is van jongs af aan mijn grote passie! Op 12-jarige leeftijd ben ik begonnen met een interne balletopleiding bij het Volks Ballet Theater in Izhevsk, Oedmoerdt Republiek. Mijn balletdocenten waren professionele mensen van Perm en de Vaganova Academiën. In totaal heb ik 25 jaar bij het Volks Ballet Theater gedanst; van kordeballet tot soliste. Een groot deel van mijn repertoire bestond uit klassiek ballet zoals Paquita van Minkus, Francesca da Rimini van Tsjaikovsky, Grand Pas van Don Quichot van Minkus, Pas-de-deux van Korsar, Het Zwanenmeer, Sleeping Beauty, Esmeralda etc. Ik heb ook caractère ballet repertoire en moderne choreografieën gedanst.

Er zijn meer dan vijf balletten, een aantal pas-de-deux en veel dansstukken door choreograaf Alexander Koerbatov van St. Peterburg Conservatorium speciaal voor mij gemaakt.

Ik heb veel verschillende prijzen en onderscheidingen mogen winnen. In 1994 werd ik uitgenodigd om klassiek ballet te geven bij een professionele dansschool in Izsevsk. In Nederland heb ik een aantal jaren als vrijwilligster en als vaste docent bij de Russian School of Arts gewerkt. Ik heb de choreografieën voor de volgende voorstellingen gemaakt: Izumbosi (Japanse sprookje), Kinderkamer, Het Beestje, Ivan de Dwaas (Russische sprookje), De Stad van afgekeurde prinsessen, De Notenkrakersuite van Tsjaikovsky.

De laatste jaren ben ik bezig geweest met mijn ballet projecten waar ik niet alleen choreografie, maar ook kostuums heb gemaakt. Dit gaat om mini-balletten zoals “Spaanse miniaturen”, “Magische tuinen van Naina” en  “Feest op Olympus”.

Bij de Leidse Ballet & Theaterschool geef ik ballet.